:: Optimointi ::

Optimointiohjelmamme avulla parannamme merkittävästi henkilöautosi moottorin suorituskykyä. Tehoa jopa 25-35% lisää. Vaihteiden vaihtamistarve vähenee, ohituskiihtyvyys paranee, polttoaineen kulutus pienenee ja ajamisesta tulee nautinnollisempaa sekä tasaisempaa. Tarjoamme myös eko-ohjelman vaihtoehtona Stage 1 -ohjelmalle. Eko-ohjelmalla on mahdollista pienentää ajoneuvon polttoaineen kulutusta, jopa 8-15 %!

Optimointi Serial-väylästä on helpoin ja nopein tapa ohjelmoida uudelleen moottorin ohjainyksikön muistipiiri. Ohjelmointi voidaan suorittaa suoraan OBD2-väylän tai ajoneuvokohtaisen huoltoväylän kautta ilman muistipiirin vaihtoa. 

Tämä on tyypillisin ohjelmointitapa Länsi-Euroopassa valmistettuihin ajoneuvoihin, jotka on valmistettu tämän vuosituhannen puolella.

Ohjainyksikön ohjelmointi on toiseksi nopein tapa ohjelmoida uudelleen moottorin ohjainyksikön muistipiiri. Ohjelmointi suoritetaan suoraan ohjainyksikköön mallikohtaisen kaapelin tai niin sanottujen ohjelmointipisteiden kautta ilman muistipiirin vaihtoa tai irrotusta.

Tämä on tyypillisin ohjelmointitapa vuotta 2008 uudempiin Länsi-Euroopassa valmistettuihin ajoneuvoihin, joille Serial-väylä -ohjelmointi ei ole vielä mahdollista.

Hinnat alkaen 499€ ja ECUN avauksen vaativat ohjelmoinnit alkaen 649€

Meiltä sijaisauto korjaamoasiakkaille (alkaen 0€/vrk sisältäen 100km) !

ECU ohelmoinnin yhteydessä mahdollista myös EGR-venttiilin ohjelmointi ja DPF-ohjelmointi:

Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili eli tunnetummin EGR-venttiili on yleisesti pakosarjassa sijaitseva venttiili, jonka avulla kierrätetään osa pakokaasuista uudelleen sylintereihin. Moottori tuottaa korkealla kuormituksella typpioksidipäästöjä (NOx). EGR-venttiilin avulla lasketaan moottorin palotilojen lämpötilaa ja vähennetään typen oksidipäästöjä (NOx). EGR-venttiilin toimintaperiaate on kuitenkin ristiriitainen, koska typpioksidipäästöjä syntyy moottorin korkealla kuormituksella mutta takaisin kierrätys toimii ainostaan osakuormalla. EGR-venttiileitä on joko alipaine- tai sähköohjattuja.

EGR-venttiilin haitat:
- Moottorin karstoittuminen (imusarja, sylinterikannen imukanavat, venttiilin varret, venttiilin lautaset…)
- Sylinterien täyttöasteen huonontuminen (puhtaaseen imuilmaan seostetaan palamiskelvotonta pakokaasua)
- Seoksen hitaampi palaminen (moottorin teho huononee ja polttoaineen kulutus kasvaa)

EGR-venttilin itse ohittaminen/ns. tulppaaminen ei kannata. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa EGR-venttiilin toimintaa valvotaan moottorinohjauksen kautta ja nämä itse tehdyt ns. tulppaukset aiheuttavat vikailmoituksen tai pahimmassa tapauksessa ajoneuvon menemisen vikatilaan.

EGR-venttiilin toimintaa voidaan moottorinohjauksen kautta rajoittaa tai se voidaan halutessa ohjelmoida pois käytöstä kokonaan. Mitään mekaanista muutosta ei tarvitse tehdä.

HUOM! Ei tieliikenne käyttöön!

Hinta 49€

DPF (Diesel Particulate Filter) on uudemmissa dieselkäyttöisissä autoissa oleva hiukkassuodatin, jonka tarkoituksena on suodattaa pakokaasuista haitalliset hiukkaset ja polttaa ne korkeassa lämpötilassa. Suodatin toimii katalysaattorin lisänä, ei sen korvaajana. Suodattimia on ollut käytössä jo vuodesta 2000, mutta pakollisiksi ne tulivat kaikkiin diesel-käyttöisiin ajoneuvoihin vuonna 2007. Hyvin toimiva suodatin lisää auton polttoaineen kulutusta vain vähän. Huonosti toimiva taas lisää polttoaineen kulutusta merkittävästi. Tästä syystä monet autonvalmistajat ovat välttäneet suodattimien käyttöä viimeiseen asti. Tiettyihin automerkkeihin ja malleihin on suodatin vaihdettava tietyn kilometrimäärän jälkeen. Suodattimen vaihto on todella kallista, puhutaan yli tuhannen euron työstä automerkistä ja mallista riippumatta.

Suodatin aiheuttaa pakoputkistoon korkean vastapaineen, joka haittaa moottorin hengittämistä. Ahtopainetta ei voida kasvattaa tämän ansiosta eikä ilman määrää, koska silloin pakopaine nousee liian suureksi. Jos haluat enemmän tehoa ja vääntöä autostasi, on tämän suodattimen poisto tehtävä.

Suodattimen poisto ei lisää katsastuksessa mitattavia päästöjä, eikä aiheuta minkäänlaisia vikakoodeja. CO2-päästöt laskevat suodattimen poiston myötä. Auton muutoskatsastus on suositeltavaa ohjelmoinnin jälkeen. Autosi mahdolliseen muutoskatsastukseen liittyvät asiat voit selvittää helposti lähimmältä katsastusviranomaiselta.

Hinta 49€

Kysy autoosi sopiva optimointi tarjous Jan Jörg 0400-844 215 tai myynti@jmtech.fi 


J&M Tech Oy © 2017